Veelgestelde vragen

Wat kost een eigen laadpaal thuis?

Kosten van de laadpaal en installatie

De prijs voor een laadpaal thuis ligt meestal tussen de €500 en €1.500. Daarbij komen nog installatiekosten, die afhankelijk zijn van jouw situatie. Denk aan de afstand tot de meterkast en of er aanpassingen nodig zijn. De installatie kan tussen de €290 en €1.000 kosten.

Wat is load balancing

Wat is load balancing?

Load balancing is de techniek waarbij stroom verdeeld wordt over het netwerk van je huis of bedrijf. Het voornaamste doel is het voorkomen van overbelasting. De load balancer zoekt constant naar een balans tussen het verbruik van elektriciteit door de verschillende apparaten in je huishouden/bedrijf. Er is maar een beperkt beschikbaar vermogen aanwezig. Zo wordt overbelasting voorkomen.

Welke laadpas heb ik nodig?

Heb ik een laadpas nodig?

Voor het opladen van een elektrisch voertuig bij een (semi-publiekelijke) laadpaal is een laadpas nodig. Maar wat is de juiste laadpas? Laadpassen zijn er nu in overvloed, en net als bij benzinestations zijn de prijzen niet overal hetzelfde. Noch de voorwaarden. Er zijn eigenlijk twee soorten laadpassen: een gratis betaalkaart zonder abonnement en een kaart met abonnement.

Wat is elektrisch rijden?

Wat is elektrisch rijden en hoe werkt het laden?

Elektrisch rijden is een soort van rijden waarbij je een voertuig gebruikt dat wordt aangedreven door een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor. In plaats van brandstof, als benzine of diesel, gebruikt het voertuig elektriciteit die wordt opgeslagen in een batterij.

Hoeveel kW kan ik laden

Hoeveel kW kan ik laden?

Deze vraag wordt veel gesteld en hangt af van een aantal factoren. Om je een zo goed mogelijk beeld te geven van hoeveel je kan laden, is het verstandig om erachter te komen of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt en hoeveel stroomcapaciteit jij in huis of op de zaak hebt. En om te weten hoeveel je auto maximaal kan laden.

Heeft een laadpaal een eigen groep nodig?

Moet een laadpaal op een eigen groep?

Ja, een laadpaal voor elektrische voertuigen heeft meestal een eigen groep in het elektriciteitsnet nodig. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de laadpaal voldoende stroom kan krijgen om een elektrisch voertuig op te laden, zonder dat dit ten koste gaat van andere elektrische apparaten in het gebouw.

Wat is vehicle to grid V2G laden?

Vehicle-to-Grid – V2G laden

Een V2G (Vehicle-to-Grid) laadpaal is een geavanceerd type laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV’s). In tegenstelling tot traditionele laadpalen, stelt een V2G laadpaal niet alleen in staat om elektriciteit van het netwerk naar het voertuig te sturen (laden), maar ook om elektriciteit van het voertuig terug te leveren aan het elektriciteitsnet (ontladen).

Stroomkosten verrekenen

Wanneer je een elektrische auto thuis of op het werk oplaadt, wil je vaak de kosten voor de gebruikte stroom eerlijk verrekenen. Of je nu medewerkers, klanten of bezoekers laat laden, het is handig om precies te weten wie hoeveel heeft verbruikt. Met slimme laadpalen is dit eenvoudig te regelen. Deze systemen kunnen automatisch de laadkosten berekenen en verrekenen, zodat iedereen precies betaalt voor wat er gebruikt is, zonder ingewikkelde administratie.