Laadpalen voor VvE's in 3 stappen

Steeds meer VvE’s zijn op zoek naar laadpalen om te verduurzamen en de veranderende wensen te blijven behartigen. Is jouw VvE ook op zoek naar de juiste laadoplossing om het de leden nog gemakkelijker te maken? Dan ben je op het juiste adres! Wij bieden namelijk het totaalpakket aan. Binnen dat pakket vallen een breed assortiment aan laadpalen, persoonlijk advies (eventueel op locatie), installatie, straat-/ graafwerkzaamheden en zelfs het onderhoud van de laadpaal! Zoek je een allround betrouwbare partij voor dé laadpaal bij jouw VvE? Scroll dan verder!

Laadpalen VvE

Stap 1: Inzicht in wensen

Het is belangrijk dat gemeenschappelijke belangen worden behartigd. Het verzamelen van wensen van leden van een VvE via enquêtes is een waardevol instrument voor effectief beheer en het bevorderen van betrokkenheid. Enquêtes stellen leden in staat om hun behoeften en prioriteiten te uiten, wat kan leiden tot betere besluitvorming bij de keuze voor een laadpaal. VvE-bestuurders krijgen inzicht in de wensen van hun leden op het gebied van onderhoud, voorzieningen, financiën en andere belangrijke kwesties. Het gebruik van enquêtes bevordert transparantie, verhoogt de tevredenheid van leden en draagt bij aan een harmonieuzere en goed geïnformeerde VvE-gemeenschap.

Stap 2: Schouw en advies

Nu de belangen van de leden inzichtelijk zijn, is het tijd om de situatie in te schatten. Ons ervaren team zal op locatie de omstandigheden waarnemen (schouwen). Met de verschillende belangen in het achterhoofd en het schouwen van de situatie, is er genoeg informatie verzameld om een passend advies te geven. Een persoonlijk advies wordt klaargemaakt en met jou besproken. Zo houdt de VvE de touwtjes in handen.

Laden met zonnepanelen

Stap 3: Installatie

Nadat passend advies is gegeven, kan er worden gezocht naar een laadplan. We weten nu welke laadpaal/laadpalen het beste zal/zullen passen bij de wensen van jouw VvE. Op basis van de besproken punten van het advies worden dan de meest optimale installatie en werkzaamheden verricht. Vervolgens wordt er een datum en tijd ingepland waarop de laadpalen geplaatst worden. Door onze professionele installateurs is een veilige en betrouwbare installatie gegarandeerd. En voilà, er is een laadoplossing gevonden voor jouw VvE!

Laadpalen voor VvE’s

Steeds meer VvE’s zijn op zoek naar laadpalen om te verduurzamen en de veranderende wensen te blijven behartigen. Is jouw VvE ook op zoek naar de juiste laadoplossing om het jouw leden nog gemakkelijker te maken? Dan ben je op het juiste adres! Wij bieden namelijk het totaalpakket aan. Binnen dat pakket vallen een breed assortiment aan laadpalen, persoonlijk advies (eventueel op locatie), installatie, straat-/ graafwerkzaamheden en zelfs het onderhoud van de laadpaal!

Als VvE zijn er belangrijke keuzes te maken, daarom is het belangrijk om inzicht te creëren in de behoefte van de leden. Zo moet er na worden gedacht over vragen zoals:
– Wie zijn er betrokken bij het project?
– Wat is er voor nodig om tot een goed besluit te komen?
– Worden dezelfde aannames en uitgangspunten gedeeld?
– Wat is het budget?
– Wat is het meerjarenplan?
– Welke laadoplossing is gewenst (collectief of individueel)?

Creëren van draagvlak onder VvE leden

Niet alle VvE-leden zullen op korte termijn elektrisch gaan rijden, maar zij kunnen wel allemaal stemmen over het voorstel tijdens de Vergadering van Eigenaars. Daarom is het belangrijk om toe te werken naar een oplossing die recht doet aan de hele VvE en iedereen gelijke kansen biedt om te zijner tijd over te stappen op elektrisch vervoer. Het betrekken van de VvE-leden bij de plannen draagt hieraan bij.

Manieren om VvE-leden te betrekken en informeren:

  • Enquête afnemen onder de VvE-leden

  • Extra ledenvergadering

  • In gesprek gaan met leden

Brandveiligheid

Als VvE-leden zorgen hebben over de brandveiligheid, is het verstandig dit in een apart traject onder de loep te nemen. Hoe staat het met de maatregelen om de parkeergarage brandveilig te maken of te houden?  

In de eventuele maatregelen voor de algemene brandveiligheid van de parkeergarage, kunnen aandachtspunten voor de laadinfrastructuur worden meegenomen. Onderzoeksbureau CE Delft heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de risico’s en risico-verminderende maatregelen. De conclusie is dat elektrische auto’s niet brandgevaarlijker zijn dan brandstofauto’s. Wel zijn er andersoortige brandscenario’s en moet er bij calamiteiten bij elektrische auto’s anders gehandeld worden dan bij conventionele auto’s.  

Vanaf 1 juli 2023 gelden er eisen voor oplaadpunten in parkeergarages. Dit is vanwege de veiligheid. Deze eisen zijn op 13 september 2022 gepubliceerd in het Staatsblad:

  • Alle laadpunten in een garage kunnen tegelijkertijd centraal afgeschakeld worden.

  • Bij de ingang van de garage staat duidelijk aangegeven waar de laadpunten zijn. En hoe deze centraal af te schakelen zijn.

  • Oplaadpunten maken gebruik van de laadtechnieken mode 3 of mode 4 conform de NEN 1010. Met mode 3 bedoelen we dat de auto wordt opgeladen met een laadkabel. Deze kabel heeft een stekker die in de auto gaat en een stekker die op een oplaadpunt past. Onder mode 4 verstaan we een zogenaamde snellader op gelijkstroom. Die vindt u bijvoorbeeld langs de (auto)snelweg of bij winkelcentra. Dus een stekkeroplader via het stopcontact valt hier dus niet onder.

Om de uitrol van laadpunten te versnellen zijn er verplichtingen voor de aanleg van laadinfrastructuur bij parkeerterreinen of -garages bij woningen of utiliteitsgebouwen. Dit is op basis van de op basis van de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). Zo moet elke parkeerplaats met minimaal 20 plekken bij een utiliteitsgebouw vanaf 2025 een laadpunt hebben.

Kosten van laadinfrastructuur

De kosten van een laadinfrastructuur bestaan onder andere uit:

  • Advies

  • Aanschaf van laadpunten

  • Daarbij behorende diensten en beheer

  • Installatiewerkzaamheden en onderhoud

  • Toekomstige uitbreidingen

  • Maatregelen voor de brandveiligheid

  • Beheer- en onderhoudskosten

Deze kosten kunnen worden opgesplitst in kosten voor basisinfrastructuur en gebruikerskosten. 

De kosten voor de basisinfrastructuur, zoals de uitbreiding van de netaansluiting en de plaatsing van de onderverdeelkast, worden meestal gedragen door de VvE. Dit is waardeverhogend voor het pand. Een deel van de kosten kan door de VvE worden betaald, omdat er voorzieningen worden getroffen die alle leden kunnen gebruiken.  

De installatie van de laadpunten en het beheer zijn gebruikerskosten. Deze worden meestal betaald door de VvE-leden die een laadpunt willen. Sommige VvE’s verhalen de investeringskosten voor de basisinfrastructuur (op een later moment) bij de gebruikers, door een eenmalige bijdrage te vragen voor het gebruik van de basisinfrastructuur. Dit bedrag moet zich logisch verhouden tot het bedrag dat de VvE heeft geïnvesteerd en het aantal e-rijders dat hier gebruik van kan maken. 

Financieringsmodellen

Er zijn verschillende financieringsmodellen voor VvE’s om laadinfrastructuur te realiseren: 

  • Aanschaf van laadvoorzieningen door de VvE, waarbij de basisinfrastructuur en maandelijkse systeemkosten door de VvE worden betaald. De investeringskosten zijn hoog en het is raadzaam om met de leden af te spreken dat bepaalde kosten gedeeld worden. Gebruikers regelen en betalen in dit model zelf het onderhoud. Financiering kan in dit geval:  

    • Uit eigen middelen, als de VvE voldoende middelen beschikbaar heeft.  

    • Met een lening die de VvE tegen gunstige voorwaarden kan aangaan via de energiebespaarlening, verstrekt via het Nationaal Warmtefonds, of uit gemeentelijke financieringsfondsen. 

  • Financial lease, waarbij de investeringskosten in termijnen betaald worden aan de laadleverancier. De maandelijkse kosten zijn hierbij hoger dan bij aanschaf. Bij deze vorm is het raadzaam om de periodieke kosten te verdelen onder de gebruikers. Er zijn fnanciële partijen en leveranciers die deze financieringsvorm aanbieden. De laadleverancier zorgt voor het onderhoud.  

In een eenvoudig model zien de financieringsmodellen er zo uit:

Model

Eenmalige aanschaf

Financial leasing model

Samenvatting

Aanschaf door VvE, installatie en abonnement

Aanschaf, installatie en abonnement afdracht aan leverancier

Investeringskosten

€€€

Periodieke kosten

€€€

Laadprijs voor EV-rijder

Onderhoud aan laadpunt door leverancier

Optioneel

V

Beheer en verrekening

Optioneel

V

Eigendom

VvE/individuele eigenaar

VvE/individuele eigenaar

Contractduur/flexibiliteit

Vrij

Langlopend/beperkt

Indien uw VvE geïnteresseerd is in het financial leasing model, neem dan vooral contact op!

Monitoren en beheren

Zeker bij laadpunten die gedeeld worden door meerdere gebruikers is een centraal monitoringssysteem prettig om zicht te houden op de werking, de bezetting en het verbruik op de laadpunten. Dit geeft u ook inzicht in een eventueel benodigde uitbreiding van de laadinfrastructuur. Afhankelijk van de vorm van de laadinfrastructuur kunnen er kosten in rekening gebracht worden voor de afgenomen stroom. Hier zijn meerdere opties voor. Neem voor meer informatie contact op. 

Subsidies laadpalen voor VvE’s

De SVVE (subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van eigenaars) biedt VvE’s de mogelijkheid een subsidie aan te vragen als zij besluiten om te verduurzamen. Een manier om te verduurzamen is door laadpalen aan te schaffen. De kosten voor het gekregen oplaadpuntenadvies kunnen worden teruggevraagd tot 75% incl. btw (met maximum €1500). Een vereiste om deze subsidie te ontvangen is wel dat de adviseur deskundig is en ingeschreven is bij de KvK. Gelukkig voldoen onze adviseurs aan deze eis! Je kunt de subsidie achteraf aanvragen door het indienen van de factuur, het betaalbewijs en het advies zelf. Deze regeling is geldig van 23 januari 2023 tot 31 december 2023. Bekijk de subsidieregeling hier.

Installatie ook bij ons!

Het is buitengewoon gunstig om een laadpaalinstallatie bij een VvE te laten uitvoeren door hetzelfde bedrijf waarbij je advies aanvraagt. Dit biedt een naadloze samenwerking tussen advies en uitvoering. Allereerst kunnen wij de specifieke behoeften van de VvE volledig begrijpen en op maat gemaakte oplossingen voorstellen. Daarnaast kunnen onze technische experts de installatie efficiënt uitvoeren, wat tijd en geld bespaart. Bovendien kan een geïntegreerde aanpak zorgen voor een betere garantie en service na de installatie. Het is een win-win situatie die VvE’s in staat stelt om probleemloos over te schakelen naar elektrisch rijden.

Geïnteresseerd in een laadpaal bij jouw VvE?

Ben jij benieuwd hoe wij jouw VvE verder kunnen helpen? Kom dan met ons in contact om de mogelijkheden te bespreken en zo een laadoplossing te realiseren!