Storingen.
Antwoord op vragen rondom storingen.
Mijn laadpaal laadt niet, wat moet ik doen?
Wat kun je doen als jouw laadpaal niet wil laden?
Controleer de verbinding:
Zorg ervoor dat de laadkabel aan beide zijden (auto en laadpaal) stevig is aangesloten. Controleer ook of de laadkabel zelf niet beschadigd is.
Controleer de voeding:
Zorg ervoor dat de laadpaal is ingeschakeld en stroom ontvangt. Controleer of er geen stroomstoring is geweest en of andere apparaten op dezelfde locatie stroom ontvangen.
Controleer de laadapp:
Als je een mobiele app gebruikt, zorg er dan voor dat de app goed is geconfigureerd en dat er geen problemen zijn met de verbinding.
Reset de laadpaal:
Probeer de laadpaal te resetten. Sommige laadpalen hebben een resetknop. Resetten kan ook door de schakelaar in de groepenkast uit en aan te zetten.
Probeer een andere laadpaal:
Als er andere laadpunten in de omgeving aanwezig zijn, probeer dan een andere paal om te zien of het probleem specifiek is voor de laadpaal.
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen en het probleem blijft bestaan, neem dan contact op. Wij kunnen je mogelijk assisteren en het probleem verhelpen.
Hoe reset ik mijn laadpaal?
Een laadpaal resetten is vrij eenvoudig.
Haal in de meterkast de laadpaal van de stroom door de schakelaar om te zetten. Doe dit voor minimaal 15 minuten voor een volledige reset.
Ik krijg de laadkabel niet uit mijn laadpunt, wat moet ik doen?
Dit kun je doen om de laadkabel uit de laadpaal te krijgen:
Controleer de vergrendeling: Sommige laadpalen hebben een vergrendelingsmechanisme in een bijbehorende app om de kabel op zijn plaats te houden. Zorg ervoor dat je eventuele vergrendelingen ontgrendelt voordat je probeert de kabel los te maken.
Controleer de statusinformatie: Laadpalen hebben een display of LED-kleuren die de status aangeven. Controleer of er meldingen zijn over een storing of pauze. Als dit het geval is, wacht dan tot de storing/pauze voorbij is voordat je opnieuw probeert de kabel los te maken.
Reset de laadpaal: Probeer de laadpaal te resetten voor ongeveer 15 min. Sommige laadpalen hebben een resetknop. Resetten kan ook door de schakelaar in de groepenkast uit en aan te zetten.
Forceer de laadkabel niet uit de paal, omdat dit schade kan veroorzaken aan zowel de laadpaal als de kabel.
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen en het probleem blijft bestaan, neem dan contact op. Wij kunnen je mogelijk assisteren en het probleem verhelpen.
Wat betekenen de LED-kleuren van mijn laadpaal?
Voor de Zaptec Go geldt:
Geen licht: check het vermogen van het laadstation
Wit: standby/laden voltooid
Blauw: aan het laden
Groen: laden is gepauzeerd of wacht om te beginnen vanwege eco-modus, onvoldoende vermogen of door geplande vermogensregeling.
Geel: wachten op autorisatie via de Zaptec-app of RFID/NFC-kaart.
Oranje: laadstation is klaar om geconfigureerd te worden door de installateur.
Rood: Fout gedetecteerd. Ontkoppel het voertuig en herstart het laadstation. Als dit het rode lampje niet uitschakelt, neem dan contact met ons op.
Paars: lader voert momenteel een filmware-update uit. Dit duurt normaal gesproken 3 minuten. Bluetooth is in deze periode niet beschikbaar.
Voor de Pulsar Plus/Max geldt:
Groen ronddraaiend: bezig met initialiseren.
Groen: gereed voor gebruik.
Turqouise: standby, totdat een actie is voltooid of het laadproces is gestart, blijft de laadpaal in deze toestand.
Turqouise knipperend: gereed voor gepland laden.
Donkerblauw langzaam knipperend: bezig met laden.
Geel: vergrendelde laadkabel
Rood: storing. Probeer in deze toestand niet op te laden. Neem contact met ons op voor advies.
Wit snel ronddraaiend: filmware-update. Onderbreek dit proces niet door een andere actie uit te voeren, dat kan de Pulsar beschadigen.
Paars: synchroniseren met de Wallbox-app via Bluetooth.
De Copper – Plug-in heeft dezelfde kleurbetekenissen als de Pulsar Plus/Max, daarbij heeft het:
Wit: elektrisch voertuig niet aangesloten op je lader
Wit knipperend: snoer van elektrisch voertuig verkeerd aangesloten op je lader
Groen langzaam knipperend: software-update
Oranje knipperend: MID-configuratiefout
Lichtblauw knipperend: je elektrische voertuig wacht op toewijzing van vermogen.
Voor de Basic – Vaste kabel geldt:
Blauw: stand-by
Groen: laden
Rood: foutmelding
Geel: temperatuurbegrenzing
Paars: laadstroombegrenzing geactiveerd
Lichtblauw: laadstroombegrenzing gedeactiveerd
Wit: programmering
Voor de Single S-Line geldt:
Wit: standby, klaar voor gebruik
Groen: laadpas geaccepteerd of laadkabel verbonden
Lichtblauw: communicatie met voertuig of gereed met laden
Donkerblauw: laadsessie actief
Rood: het laadstation heeft een fout gedetecteerd
Half rood, half wit: gepresenteerde laadkaart is niet geautoriseerd om te laden. De laadkabel is aangesloten, maar er wordt niet opgeladen.
Tijdens load balancing:
Donkerblauw: load balancing uit
Half donkerblauw, half wit: load balancing geactiveerd, gereduceerd laden
Half donkerblauw, half lichtblauw: Load balancing geactiveerd, laden gepauzeerd
Wat betekenen de symbolen en foutcodes van mijn laadpaal?
De Single Pro Line en Double Pro Line geven symbolen.
Laadpas geaccepteerd of kabel verbonden
Waarschuwing. Melding met foutcode
Laadsessie actief, met indicatie laadsnelheid
Fout. Melding met foutcode
Communicatie met voertuig of gereed met laden
Voortgangsbalk
Voor informatie over de foutcodes, zie dit pdf-bestand: foutcodes Single/Double Pro Line.
Wat moet ik doen als de stroom uitvalt tijdens het laden?
Controleer de stroomtoevoer: Kijk eerst of de stroomuitval te wijten is aan een algemene stroomstoring in het gebied. Als dit het geval is, is er weinig dat je direct kunt doen. Wacht dan tot de stroomvoorziening is hersteld.
Controleer de zekeringen: Als de stroomuitval alleen invloed heeft op de laadpaal, controleer dan de zekeringen. Zorg ervoor dat ze niet zijn doorgeslagen en vervang ze indien nodig. Houd er echter rekening mee dat sommige laadstations mogelijk zekeringen hebben die zich intern bevinden, en het kan nodig zijn om professionele hulp in te schakelen.
Koppel de laadkabel los: Als de stroom is hersteld en je laadkabel nog steeds is aangesloten, koppel deze dan los en sluit hem opnieuw aan. Sommige laadpalen hebben namelijk een reset nodig nadat de stroom is hersteld.
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen en het probleem blijft bestaan, neem dan contact op. Wij kunnen je mogelijk assisteren en het probleem verhelpen.
Mijn laadpaal herkent mijn laadpas niet, wat moet ik doen?
Controleer de laadpas: Zorg ervoor dat je laadpas in goede staat is en geen fysieke schade vertoont. Reinig de contactpunten van de pas indien nodig.
Bied de laadpas correct aan: Zorg ervoor dat je de laadpas correct aan de laadpaal aanbiedt. Let daarbij op eventuele pijlen of instructies op de pas of laadpaal.
Controleer de laadstatus: Kijk of de laadpaal operationeel is en geen storingen of foutmeldingen weergeeft.
Probeer een andere laadpas: Probeer indien mogelijk een andere laadpas. Hierdoor kun je bepalen of het probleem bij de pas of de laadpaal ligt.
Reset de laadpaal: Laadpalen kunnen worden gereset door de stroom ongeveer 15 min uit te schakelen en vervolgens weer in te schakelen.
Controleer de geldigheid van de laadpas: Zorg ervoor dat de laadpas niet is verlopen.
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen en het probleem blijft bestaan, neem dan contact op. Wij kunnen je mogelijk assisteren en het probleem verhelpen.
Wat moet ik doen als een laadsessie niet wordt gestart?
Controleer de laadkabel: Zorg ervoor dat de laadkabel correct is aangesloten op zowel de laadpaal als je elektrische voertuig. Controleer of er geen losse verbindingen zijn en dat de stekkers goed zijn aangesloten.
Controleer de laadstatus: Kijk of het laadstation operationeel is. Controleer voor foutmeldingen of storingen. Als het laadstation een app heeft, kun je ook via de app de status controleren.
Controleer de laadpas: Als je een laadpas gebruikt, controleer dan of deze correct is geactiveerd en of er geen beschadigingen aan de pas zijn.
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen en het probleem blijft bestaan, neem dan contact op. Wij kunnen je mogelijk assisteren en het probleem verhelpen.
Stuur ons een bericht!
Zijn er nog vragen? Neem dan eenvoudig contact met ons op.
Ga naar alle blogs
Bezoek onze blogpagina voor interessante artikelen.
ZYNC Laadpalen
Tielsestraat 92-A
4043 JT Opheusden